Aby wziąć udział w turniejach, należy zarejestrować konto na systemie konkursowym Internetowych Turniejów Programistycznych (konto indywidualne, by wystartować w konkursach indywidualnych; konto drużynowe dla startów w konkursach drużynowych).
Podczas rejestracji należy podać swoje prawdziwe dane (imię, nazwisko, adres e-mail oraz szkołę jeśli rejestrowany użytkownik jest uczniem).
Każdy turniej trwa 2.5 godziny (3 godziny dla turniejów drużynowych). Do rozwiązania jest co najmniej siedem zadań programistycznych (co najmniej dziewięć w przypadku turniejów drużynowych).
Rozwiązaniem każdego zadania jest program komputerowy napisany w języku C lub C++.
Miarą oceny jest poprawność, wydajność rozwiązania, trudność zadania, szybkość jego nadesłania i bezbłędność (liczba wcześniejszych prób).
System konkursowy umożliwia kontakt z organizatorami w celu zadania pytań. Należy mieć na uwadze, że ze względu na specyfikę turniejów, odpowiedzi
mogą nadchodzić z opóźnieniem. W systemie mogą też pojawiać się ogłoszenia publiczne. Zalecane jest przeglądanie ogłoszeń, gdyż mogą one zawierać
ważne informacje organizacyjne lub dotyczące treści zadań lub wyników.
Podczas turniejów widoczne będą pełne wyniki zgłoszeń na zbiorze wszystkich testów. Należy mieć na uwadze ewentualne opóźnienia w ocenie przy
dużym obciążeniu systemu.
Po zakończeniu turnieju zadania przenoszone są do konkursu stałego, gdzie możliwe jest ich rozwiązywanie także po zakończeniu turnieju.
Wyniki zgłoszeń konkursu stałego widoczne są dla wszystkich użytkowników, także niezarejestrowanych.
Organizatorzy turniejów nie przewidują żadnych nagród za uczestnictwo lub wysokie wyniki w turniejach.
Organizatorzy mogą zablokować konto osób, które próbują złamać zabezpieczenia systemu konkursowego lub utrudnić przebieg turnieju.
Ocena zgłoszeń
Zgłoszenia będą punktowane na zasadach podobnych jak na Olimpiadzie Informatycznej. Większość zadań może jednak zawierać jedynie jedną
grupę testów co efektywnie oznacza, że zadanie będzie oceniane w formacie ACM ICPC.
W treściach niektórych zadań może być podana informacja na temat podzadań lub punktów częściowych za rozwiązania potrafiące rozwiązywać tylko niektóre
testy.
Po wysłaniu, zgłoszenia będą ocenione na zestawie wszystkich testów, również tych niejawnych, które nie znajdują się w treści zadania.
W treści każdego zadania znajduje się informacja o limicie pamięci (taki sam dla wszystkich testów) oraz limicie czasu na test.
Limit czasu podany w treści zadania dotyczy maksymalnych testów. Limit czasu w pozostałych testach może być mniejszy. Organizatorzy
pozostawiają sobie definiowanie pojęcia maksymalnych testów.
Komputery sprawdzające są dość wolne. Organizatorzy zalecają uwzględnienie tego faktu w swoich szacowaniach. Czas wykonania przeciętnego
programu na komputerach sprawdzających jest kilkukrotnie dłuższy niż czas wykonania na nowoczesnym sprzęcie. Pomiar czasu wykonywany jest
poleceniem time (bez użycia narzędzia oitimetool znanego z Olimpiady Informatycznej).
Ranking
Wyniki zgłoszeń nie są sumowane bezpośrednio lecz każdy wynik zgłoszenia przeliczany jest na wynik konkursowy. Dokładne zasady punktacji
opisane są tutaj.
Po każdym turnieju indywidualnym obliczana jest średnia s oraz odchylenie standardowe d punktów zawodników, którzy wysłali co najmniej jedno zgłoszenie. Tworzony jest ranking sumaryczny wszystkich turniejów: zawodnik otrzymuje za każdy turniej max(0, (w-s+d)/d) punktów rankingowych do rankingu sumarycznego (gdzie w jest wynikiem punktowym zawodnika z rankingu turnieju).
Zwycięzcą turniejów indywidualnych jest zawodnik o największej sumie zdobytych punktów rankingowych.
Uwagi o turniejach drużynowych
W skład drużyny mogą wchodzić nie więcej niż trzy osoby, uczniowie jednej szkoły.
Nie stawiamy żadnych ograniczeń co do liczby używanych przez drużynę komputerów a także używania innych sprzętów elektronicznych. Zwracamy jednak uwagę, że podczas rozgrywanych stacjonarnie Mistrzostw Szkół Średnich w Programowaniu Zespołowym każda drużyna będzie mogła korzystać tylko z jednego komputera, dostarczonego przez organizatorów i nie będzie dozwolone korzystanie z innych urządzeń elektronicznych.
Uwagi końcowe
Polecamy dokładnie testować swoje rozwiązania.
Internetowe Turnieje Programistyczne, Powered by Solve System 3.